TERAPIA SENSORYCZNA

Bilateralna integracja

Bilateralna Integracja– Są to ćwiczenia ruchowe, wykonywane pod okiem terapeuty oraz codziennie w domu. To sekwencje układów ćwiczeń, które powinny być wykonywane w określonej kolejności z uwzględnieniem postępów dziecka. Program terapii układa terapeuta po uprzednim przeprowadzeniu diagnozy i wywiadu. I tak ćwiczymy przez 6 tygodni. Po tym następuje rediagnoza, która pozwala monitorować postępy terapii i dobrać ćwiczenia w oparciu o kolejne etapy rozwoju.

Dla kogo?

Program jest pomocny dla szerokiego spektrum zaburzeń, bez względu na ich stopień, każdy pacjent osiąga pewną poprawę.

Dzięki integracji bilateralnej poprawia się:

  • świadomość ciała, schemat ciała
  • równowaga statyczna i dynamiczna
  • kontrola postawy
  • współpraca między półkulami mózgu
  • współpraca ciała w obrębie góra – dół, prawo – lewo, przód – tył
  • poczucie kierunku
  • pamięć sekwencyjna i planowanie ruchu
  • automatyzacja ruchów
  • kształtuje się wielozadaniowość
  • działanie funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, uwagi i pamięci
  • pewność siebie, poczucie własnej wartości i motywacji.

RODZICU ❗

Jeśli Twoje Dziecko:

  • nie ma wykształconej dominacji ręki,
  • ma problem z przekraczaniem linii środka, odróżnieniem strony prawej i lewej oraz koordynacją ruchową,
  • sprawia wrażenie niezbornego ruchowo,
  • nie potrafi wykonać niezależnych czy naprzemiennych ruchów,
  • ma trudności z rozumieniem instrukcji,
  • problemy z czytaniem, pisaniem czy mówieniem

to znak, że zajęcia Bilateralnej Integracji są idealne dla Niego!

Integracja sensoryczna

Przy odpowiedniej stymulacji układu nerwowego, dzięki neuroplastyczności mózgu jesteśmy w stanie wypracować nowe, adekwatne do sytuacji, reakcje. INTEGRACJA SENSORYCZNA to proces w mózgu, który porządkuje i organizuje bodźce, które odbieramy.Porządkuje informacje docierające do zmysłów (smak, zapach, wzrok, słuch, ruch, grawitacja, pozycja ciała w przestrzeni). Ocenia i nadaje znaczenie temu, co jest aktualnie ważne (np. słuchanie nauczyciela i ignorowanie hałasu docierającego zza drzwi),Pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, których oświadczamy (tzw. odpowiedź adaptacyjna), tworzy fundamenty edukacji i zachowań społecznych.

Co się dzieje, kiedy mózg dziecko sobie z tym nie radzi?

Wyobraź sobie, że jesteś na w klasie pełnej dzieci – wszyscy rozmawiają, poruszają się, pokazują. Do tego za oknem ulica – przejeżdżają samochody, przechodzą ludzie. I teraz te wszystkie informacje są tak samo ważne. Próbujesz jednocześnie skupić się na tym, że Zuzi spadł ołówek z ławki i na tym, że chodnikiem idzie chłopiec ze śmiesznym psem na smyczy. I cały czas łaskocze cię metka w koszulce. A teraz nauczycielka pyta, czy wiesz o czym mówiła…

Jeśli chcesz pomóc dziecku w rozwoju integracji sensorycznej lub zdiagnozować jej zaburzenia – nasza fizjoterapeutka czeka na Was!

Celem terapii SI jest poprawienie codziennego funkcjonowania człowieka czyli jakości jego życia. Terapeuta dobiera ćwiczenia i aktywności podczas spotkania adekwatnie do zdiagnozowanego wcześniej problemu dziecka, jego możliwości, aktualnego stanu pobudzenia oraz kondycji psychicznej i fizycznej. Zaleca także „pracę domową”– czyli dietę sensoryczną. Zanim dziecko rozpocznie terapię Integracji Sensorycznej musi zostać zdiagnozowane. Na podstawie badania dziecka przez uprawnionego terapeutę SI, szczegółowego wywiadu z rodzicami oraz obszernych informacji z kwestionariusza sensomotorycznego, przygotowywana jest pisemna ocena funkcjonowania pacjenta. Standardowo diagnoza trwa 2-3 spotkania.

Co może wskazywać na ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?

PAMIĘTAJ! To nie są objawy choroby, ale sygnały alarmowe 🚨, które mogą (ale nie muszą) wskazywać na zaburzenia rozwoju integracji sensorycznej.🛴🚲🔊👣
Jeśli zauważasz takie sygnały u swojego dziecka i niepokoi Cię to, zgłoś się na diagnozę do nas❗

SmykoMultisensoryka®

Są to jedyne zajęcia sensoryczne, których program został stworzony w oparciu o założenia teorii integracji sensorycznej przez doświadczonego pedagoga, terapeutę integracji sensorycznej.

SMYKO – MULTISENSORYKA® są zajęciami o charakterze:

  • Rozwojowym– wspierają całościowy rozwój dziecka.
  • Profilaktycznym– zapobiegają powstawaniu deficytów sensorycznych – związanych z tzw. deprywacją sensoryczną (czyli zbyt małą ilością różnorodnych bodźców potrzebnych do prawidłowego rozwoju).
  • Przesiewowym– prowadzący jest w stanie wstępnie określić profil sensoryczny dziecka- jeśli dziecko nadmiernie poszukuje lub konsekwentnie unika pewnych bodźców sensorycznych. Jest to pierwszy krok w celu wykrywania zaburzeń integracji sensorycznej.
  • Edukacyjnym– rodzice i opiekunowie dowiadują się w jaki sposób prawidłowo stymulować zmysły maluszka poprzez proste aktywności i zabawę.
  • Zabawowym – zajęcia odbywają się poprzez zabawę.
  • Nastawionym na proces – a nie na efekt. Na zajęciach najważniejsza jest sama zabawa i doświadczanie, a nie wykonanie konkretnej pracy plastycznej czy zadania.

Dla kogo?

Zajęcia są skierowane do WSZYSTKICH dzieci od 6 miesiąca do 6 roku życia/ a nawet starszych i ich rodziców lub opiekunów, z podziałem na grupy wiekowe

Zapraszamy wszystkie dzieci, a w szczególności dzieci z grupy ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej, czyli:

  • ciąża wysokiego ryzyka (min. bliźniacze i wieloracze, in-vitro, zagrożone),
  • nieprawidłowości okołoporodowe, – porody przez cesarskie cięcie,
  • wcześniactwo,
  • obniżona punktacja Apgar,
  • nieprawidłowości w napięciu mięśniowym (obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe, asymetria)
  • problemy z ssaniem,
  • późne osiąganie kamieni milowych w rozwoju,
  • dzieci o wysokich potrzebach „High Need Baby”(mało śpią i często się wybudzają, trudno zasypiają, bardzo dużo płaczą, chcą być ciągle noszone bądź unikają kontaktu fizycznego),
  • dzieci nadwrażliwe na bodźce.

Jak są prowadzone?

  1. Na zajęciach stymulujemy 7 zmysłów, przede wszystkim skupiając się na 3 podstawowych systemach zmysłowych.
  2. Zajęcia są modyfikowane do możliwości i potrzeb poszczególnej grupy.
  3. Każde zajęcia przebiegają stałego planu, w specjalnie przygotowanej do tego sali.
  4. Zabawy i aktywności są proponowane przez prowadzącego, ale jest też czas na zabawę własną.
  5. Nigdy nie zmuszamy i nie robimy nic na siłę, zajęcia są tak zaaranżowane aby każdy znalazł coś dla siebie – staramy się podążać za dzieckiem na ile to tylko możliwe i pod tym kątem modyfikować zabawy.
  6. Rodzice dostają informacje w jaki sposób bawić się z własnym dzieckiem i dlaczego.
  7. Standardem na zajęciach jest również możliwość podwieszenia sprzętu stymulującego układ przedsionkowy.
  8. Specjalnie do programu SMYKO- MULTISENSORYKA® została napisana ścieżka dźwiękowa© (przez profesjonalnych muzyków/ muzykoterapeutów z Evana Studio) która odpowiada poszczególnym częściom zajęć.

Sensomotoryka

Jest to metoda oparta na ogólnie znanych podstawach teoretycznych. Dotyczą one rozwoju człowieka oraz wieloletniej pracy Winfrieda Scholtza z dziećmi przejawiającymi różnorodne zaburzenia rozwojowe.

Zgodnie z założeniami celem sensomotoryki jest wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka.

  • Na diagnozę sensomotoryczną składa się obserwacja prawidłowych i nieprawidłowych reakcji podczas wywoływania odruchów wczesnodziecięcych. Terapeuta analizuje ich wpływ na sferę edukacyjną i zachowanie pacjenta. W ramach terapii prowadzone są ćwiczenia równowagi,
  • regulacji napięcia mięśniowego,
  • koordynacji ciała
  • z zakresu motoryki małej (chwytania i palców).

Dla kogo?

Terapia Sensomotoryki jest idealna dla Pacjentów:

  • z trudnościami w nauce (trudności w nauce podstawowych technik szkolnych,
  • w zakresie czytania i pisania, kłopoty w opanowaniu materiału szkolnego),
  • z problemami w zachowaniu (trudności w wykonywaniu poleceń, wybuchy złości, agresja, nieprawidłowe reakcje emocjonalne),
  • z niewłaściwą koordynacją ciała oraz słabą precyzją ruchów,
  • mającym problemy z planowaniem ruchu,
  • z niewłaściwą postawą ciała i niezgrabnością ruchową,
  • problemami grafomotorycznymi i obniżoną sprawnością manualną.

Więcej informacji: https://metodawarnkego.pl/sensomotoryka/opis-i-przeznaczenie-metody/

Kontakt